SORU ARŞİVİ

 
KATEGORİ: GEBELİKTE İLAÇ KULLANIMI

Soru
Yaşım 29, ilk kez hamile kaldım. Bugün, ultrason ile hamile olduğum saptandı. 5-6 haftalık kadar olduğu söylendi.
1-Adet dönemimin geldiği günlerde ağrılarımın şiddetli bir biçimde artması nedeniyle (1 hafta kadar önce) ağrı kesici (aspirin ve vermidon) kullandım.
Kullanmış olduğum bu ilaçların sakıncaları nelerdir?
2-Yaklaşık 15 gündür, kasıklarımda zaman zaman gelip giden şiddetli ağrılar oluyor. Sebebi ne olabilir? Bu normal midir? Nasıl önlenebilir?

Cevap
Aspirin gebelik döneminde o kadar yaygın olarak kullanılan bir ilaçtır ki, aspirinin bebek üzerinde yaptığı etkileri inceleyen çok sayıda çalışma mevcuttur. Bu çalışmalar arasından sizi ilgilendirenler aspirinin gebeliğin erken dönemlerinde kullanımı ile ilgili olanlar. Erken gebelik döneminde aspirin kullanan ve gebeliğini devam ettiren anne adaylarının bebeklerinden elde edilen son veriler bu ilacın yanlışlıkla ve az sayıda içildiğinde ("az" muğlak bir terim olmasına karşın, "düzenli olarak değil zaman zaman kullanım" anlamında kullanılmıştır) eskiden sanıldığının aksine bebekte anomali oluşma riskini artırmadığı saptanmıştır. Ancak 500 miligram dozundaki aspirin diğer bazı yanetkileri nedeniyle genel olarak gebelikte kullanılmaması gereken bir ilaçtır.
Parasetamol içeren Vermidon adlı ilaca gelince, gebelikte kullanımı güvenli bir ilaç olduğundan uygun dozlarda kullanmanızda (ve kullanmış olmanızda) bir sakınca yoktur.
Kasıklarınızda varolan ağrılarınız için komple bir jinekolojik muayeneden geçmelisiniz. En muhtemel neden idrar yolu enfeksiyonu. Ancak dış gebelik gibi diğer durumların ayırıcı tanısı için muayene edilmelisiniz.

Soru
Yaş:32, ilk gebeliğin 16. haftasındayım
Merhaba ,sayfanızı ilgi ile takip ediyorum. Size ve bu sayfayı hazırlayanlara gönülden teşekkürler. Bu benim ilk gebeliğim. Ve şu anda gebeliğimin 16. haftasını bitirdim. Bilmiyorum ben mi öyle düşünüyorum ama gebeliğim başladığından beri herşey ters gitti. Önce grip oldum. Henüz gebelikten haberim olmadığı için (sanırım 4. haftası olmalı) ilk önce bir aspirin aldım. Daha sonra bir boğaz pastili kullandım. Gribim yakalaşık bir hafta sürdü. Ateş olmadı ama yataktan da kalkamadım. Arkasından kanamalar başladı. İlki hafif diğerleri daha şiddetli üç kanama geçirdim. Doktorum kanamalar için vitamine erken başlattı. (2. ayın başında). Daha sonra vitaminler yan etki yaptı. Bağırsaklarım bozuldu. Vitaminleri hemen kestik. Düzeldim derken kuru bir öksürük başladı. Yaklaşık 10 gün sürdü. Bu arada bebek içimde nasıl sallandı bilmiyorum. Daha sonra  doktorum kanamalarımın sebebinin idrar yollarındaki ya da vajinadaki iltihaptan kaynaklanabileceğini söyledi ve tahlil istedi. İdrar yolarında iltihap çıktı. 5 gün Alfasilin (1g) ve Pürinol kullandım. Tahlili tekrar ettik, iltihap hala vardı. Hem de çok sayıda. Bunun üzerine 5 gün Cefatin (250mg) ve beraberinde pürinol kullandım. Üç gün sonra da üçlü test yaptıracağım. Bu arada bu ilaçların ve  gebeliğim boyunca yaşadığım olumsuzlukların testi ya da  doğrudan bebeği olumsuz etkilemesinden endişeleniyorum. Bu konuda beni aydınlatırsanız memnun olurum.
Cevap
Purinol, methenamine (metenamin okunur) adlı etken maddeyi içeren bir idrar yolları antiseptiğidir ve bugüne kadar gebelik döneminde kullanımına bağlı bebekte anomali riskinin arttığına dair bir bulguya rastlanmamıştır.
Alfasilin tablet içinde ampisilin adı verilen penisilin türevini içeren bir antibiotiktir. Bu ilaç da gebelik döneminde yaygın olarak kullanılan bir ilaçtır ve bugüne kadar edindiğimiz tecrübelere göre bebekte anomali riskini artırdığı gözlenmemiştir.
Cefatin sefuroksim aksetil adlı etken maddeyi içeren sefalosporin grubu bir antibiotiktir. Bu ilaç için de alfasilin için belirttiklerimi tekrarlıyorum.
Boğaz pastilleri kana geçmediklerinden gebelikte kullanılabilirler.
Aspirin konusunda ise çalışmalarda çelişkili sonuçlar elde edilmesine karşın son çalışmalar bu ilacın da gebelikte yanlışlıkla ve az sayıda kullanıldığında önceden sanıldığı gibi bebekte kalp anomalisi oluşma riskinde bir artışa neden olmadığı belirlenmiştir. Ancak aspirin (500 miligram dozundaki şekli) gebelik döneminde kullanılabilecek en kötü ağrı kesicidir ve kullanılmamalıdır.
İlaçlar hakkında verdiğim bu bilgiler çok merkezli çalışmaların sonuçlarından elde edilen bilgilerdir. Bu çalışmalar gebelikte ilaç kullanımı konusunda ancak risk tahmini yapabilirler, yani anomali riskini artırır ya da artırmaz şeklinde sonuç verebilirler, ancak risk tahmini ile risk oluşumunun aynı anlama gelmediğini belirtmeliyim.
Üçlü testinizi yaptırın ve rutin gebelik takiplerinizi aksatmadan devam ettirin. Üçlü testiniz çıktığı zaman bana sonucunu gönderin.

Soru
Şu anda ilk gebeliğimin 17.haftasındayım,yaşım 28. Öğrenmek istediğim şey ise şu: Benim kulaklarımda genetik olduğu saptanan egzema var ve ortalama ayda bir kez bunun için "Kenacort" adlı bir krem kullanıyorum. Gebelikte doktora sormadan ilaç alınmayacağını biliyordum ama bu ilaç haricen kullanıldığı için zarar vereceğini düşünmemiştim...Acaba bebeğime bir etkisi olmuşmudur? Çünkü ilaçta kortizon varmış. Bu konuda bilgi verebilirseniz çok sevinirim.
Cevap
Ayda bir kez haricen kenacort kullandığınızı belirtiyorsunuz. Bu ilacın içindeki kortizon miktarı düşük olduğundan ve kana geçiş miktarı da az olduğundan bu ilaca bağlı olarak bebeğinizde anomali riskinin arttığını düşünmüyorum.

Soru
Bebeğim 29 haftalık oldu. Göğüslerimden süt gelmesini beklerken su gibi bir sıvı geldi. Bu normal mi ?
Mide yanması için Gaviscon ilacını kullanmaktayım. Bebek bundan etkileniyormu ?
Geçtiğimiz pazar günü ICQ da görüşemedik yokmuydunuz ?
Cevap
Geçen pazar siz anne adaylarından birinin bebeğinin doğumuyla meşgul olduğumdan ICQ online'a katılamadım.
Kullandığınız Gaviscon adlı ilacın içindeki etken madde kana geçmediğinden bebeğinize zararı yoktur.  
Göğüslerinizden gelen sıvı berrak, kokusuz ve az miktardaysa endişelenmenize gerek yok. Ancak kanlı, tek taraflı, bol, kötü kokulu ve ağrıyla beraber olan bir akıntıysa yeni bir e-mail yollayın.

Soru
Ben 27 yaşında, 6.5 haftalık hamileyim. Bu ilk bebeğimiz olacak. Ancak hamile olduğumu bilmeden ve bazı doktorların yanlış yönlendirmeleriyle Klacid, Helicol, Ponstan ve idrar yolları iltihabı için bir antibiyotik daha kullandım. 10 gün kullandığım bu ilaçların bebeğin gelişimi üzerinde ne gibi bir etkisi olacağını merak ediyorum. Ankara'da gittiğim doktorlar ilaç kullanmanın pek sorun olmadığını, sakat çocuk doğurma olasılığımın ilaç kullanmayanlarla eşdeğer olduğunu söylediler. Ancak yeni bir anne adayı olarak içim pek rahat değil. Bana bu konuda ne önerebilirsiniz? Yapılan testlerimde bir sorun görülmedi. Ancak bu testler bebeğin sağlığı ile ilgili testler değildi (AKŞ, KREATİNİN, AST, ALT, HBSAG, TOKSOPLAZMA IgG ve IgM, RUBELLA IgG ve IgM,CMV IgG ve IgM testleri). Ayrıca arada bir kısa süreli kasık bölgesinde kasılma ve sancılar oluyor.
Cevap
Öncelikle belirttiğin ilaçları tekrar bir gözden geçirmeliyiz:
1.KLACİD (clarythromycin (klaritromisin) içerikli antibiotik)
2.HELİCOL ( lansoprazol içerikli mide asidite düzenleyicisi)
3.PONSTAN (mefenamik asit içerikli ağrı kesici)
4.diğer bir antibiotik....
Bana lütfen diğer antibiotik adını belirten bir e-mail daha yolla.
Klacid ve Helicol genellikle beraberce mide ve duodenum ülseri tedavisinde sıklıkla endoskopi esnasında saptanan Helicobacter pylori adı verilen bakterinin vücuttan uzaklaştırılmasında kullanılır. Bu kombinasyon maliyeti nispeten yüksek olduğundan gerçekten gerekli tıbbi durumlarda kullanılır. Sende de böyle bir durum söz konusu olmalı.
Genel olarak toplumda sakat bebek doğurma sıklığı %3 civarındadır. Gebelik esnasında kullanılan ilaçlar arasında kesinlikle bebekte sakatlık yaptığı bilinen ilaçların sayısı çok fazla değildir. Gebelikte kullanılan bir ilacın bebeğin organ gelişimi üzerine olumsuz etki göstermesi çoğu durumda ilacın gebeliğin ilk haftalarda kullanımında görülür. Şu andaki bilgilerimizle bir ilacın bebek üzerinde teratojenik (sakatlığa yolaçan) etki yapabileceğinden söz edebilmek için aynı ilacı kullanan çok sayıda gebe kadınların bebeklerinden elde edilen istatistiklere bakmaktayız. Eğer bu ilacı kullanan toplulukta sakat bebek doğurma riski %3'ün üzerinde ve anlamlı olarak yükselmişse o ilacın gebelerde kullanılmasının sakıncalı olduğunu düşünmekteyiz. İnsan deneyleri olmayan durumlarda ise ilaç piyasaya sürülmeden önce elde edilen hayvan deneylerinde gebe hayvanlardan doğan bebekler üzerindeki etkilere göre risk tahmini yapmaktayız. Hayvanlarla insanların organizmaları farklılıklar içerdiklerinden bu veriler çok sağlıklı değildir.
Helicol, Ponstan ve Klacid hakkında yapılmış insan deneyleri benim araştırmalarıma göre mevcut değildir. Ancak sana şu öneride bulunabilirim: Bebeği kesin olarak istediğine karar verdiğini varsayarsak; Ankarada'ki bir üniversite kliniğinin prenatal tanı (doğum öncesi tanı) kliniğine başvurmalısın. Bu tür klinikler genellikle Kadın-Doğum bünyesinde yer alır. Burada sana yapılacak olanlar 16-18. gebelik haftaları arasında herhangi bir zamanda ÜÇLÜ TEST (özellikle nöral tüp defektlerinin ve Down sendromunun taranmasında kullanılan bir kan testidir), takip eden ilk ayda yapılacak ayrıntılı ultrasondan ibaret olacaktır. Şüpheli bir durumda amniyosentez yöntemi ile (karından ince bir iğneyle uterusun içine girilerek yapılır)  fetus hücrelerinin incelenmesi gerekebilir.
*AKŞ (açlık kan şekeri)
KREATİNİN (böbrek fonksiyon testi)
AST, ALT (karaciğer fonksiyon testleri, SGOT ve SGPT olarak da bilinir)
HBSAG (Hepatit B tarama testi)
TOKSOPLAZMA IgG,IgM; RUBELLA IgG,IgM; CMV IgG,IgM testleri (bebekte anomaliye yolaçabilecek virüs ve parazitleri araştıran testler)
Kasık ağrısı gebelikte sıklıkla idrar yolu iltihabına bağlıdır. Bunun için araştırma yapılmıştır sanırım. İdrar yolu iltihabı için verilen ilaçtan sonra bu durum geçmemişse, o bölgedeki selim tabiatlı bir kas spazmına bağlı olabilir. Bu ağrı artarsa, sürekli hal alırsa, kanama olursa, idrarda kan gelirse, ağrıya bulantı-kusma eşlik ederse doktoruna tekrar başvurmalısın.

Soru
Bana yaklaşık 1,5 sene önce efemef (Ailevi akdeniz ateşi) teşhisi konuldu ve bununla ilgili olarak Colchicum Dispert ilacını günde 1 sefer almak kaydıyla kullanmaya başladım. Gebe kalmadan 3 gün önce bu ilacı keserek 10.01.2000 tarihinde ilacı tekrar kullanmaya başladım. Sorunum ilacın bebeğe ne kadar zararının olup olmadığı bilmek lütfen beni bu konuyla ilgili aydınlatırmısınız?   Teşekkürler.
Yaş : 01,05,1974
Gebelik haftası :12 hafta
Doğum sayısı : -

Cevap
Ailevi Akdeniz Ateşi'nde akut atakları önlemek ve uzun vadede muhtemel amiloidoz gelişimi ve buna bağlı böbreklerde hasar oluşumuna engel olmak için colchicine (kolşisin) içerikli ilaçlar (Colchicum dispert draje) kullanılmaktadır.
Gebelik esnasında ailevi akdeniz ateşi olan ve bu nedenle gebeliğin erken dönemlerinden itibaren kolşisin kullanan anne adaylarında yapılan kısıtlı sayıda çalışmada doğan bebeklerde anomali riskinde artış saptanmamıştır. Bazı gebe hayvan deneylerinde bu ilacın mutajenik (~anomaliye yolaçan) etkileri olduğu saptanmasına karşın insana yapısal olarak en yakın olan gebe maymunlarda bu mutajenik etkilerin görülmemiş olması ilacın insanlarda da olumsuz bir etki göstermeyeceğinin işareti olmakla beraber kesin kanıtı değildir.
Sizin akut atakları ne kadar sıklıkta geçirdiğinizi bilemiyorum ancak gebelik dönemde bu atakların oluşması benzer belirtiler verebilecek diğer hastalıklarla (apandisit, over (yumurtalık) kisti torsiyonu gibi) karışmasına neden olabilir. Ayrıca atakların sizde yarattığı fiziksel ve ruhsal sıkıntı da ek bir stres faktörü olabilir.
Yapmanız gereken, sizi bu konuda takibeden dahiliye uzmanına danışarak tedaviyi sürdürmek, ya da ara verme ihtimalini gözden geçirmek.
Bebekte muhtemel bir anomaliyi saptayabilmek için 16-18. gebelik haftaları arasında üçlütest yapılmalı, 18-20. gebelik haftaları arasında ayrıntılı ultrasonla bebek incelenmeli ve düzenli aralıklarla gebelik takipleri devam ettirilmelidir. Herşey normal seyrederse, yine bebek doğduktan sonra da çocuk uzmanı tarafından ayrıntılı olarak incelenmelidir.

0 yorum:

Yorum Gönder

 
Top