SORU ARŞİVİ
 
KATEGORİ: GEBELİĞİN TANISI

Soru
Adet döneminden 15 gün önce ilişkiye girince hamile kalınıp kalınmadığını en erken ne zaman tespit edebilirim? Bununla ilgili test en erken ne zaman yapılabilir? Yardımcı olursanız sevinirim. Ayrıca bu aşamadan sonra hamileliği önlemek için yapılabilecek birşey var mı ?
Cevap
Adetin birinci gününden diğer adetin birinci gününe kadar geçen süreye siklus adı verilir. Bu siklus genellikle 28 gündür. Bu siklusun tam ortasında ovulasyon (yumurtlama) olur. 28 günde bir adet görmeyen bayanlarda ise ovulasyon günü şöyle hesaplanır: Örneğin 30 günde bir adet gören bir bayanda 30'dan 14 gün çıkarılır, geriye kalan 16 gün, adetin ilk gününden itibaren 16. günde yumurtlama olduğunu gösterir. Bu ovulasyon gününden 5 gün öncesi ve sonrası "tehlikeli" günlerdir. Ancak teorik olarak kadında adetin her dönemindeki ilişkide gebelik oluşabilir.   Oluşan gebeliği anlamanın en erken yolu beklenen adete 3-5 gün kala kanda beta HCG ölçümü yapmaktır. Bu ölçüm yüksek çıktığında (>10) gebelik henüz adet gecikmesi olmadan anlaşılabilir.   Diğer bir yol da adet gecikmesi olduktan sonra en erken birinci haftada idrarda gebelik testi yaptırmaktır. Gebeliği oluşmadan önlemenin birtakım yolları olmakla beraber bunlar ilişkiden sonraki ilk üç gün içinde ve gerçekten gerekli durumlarda kullanılırlar.
Soru
En son eşimle ekimin 2'sinde ilişkiye girdim. Bundan sonra ilk aydan başlayarak düzenli olarak gününde ve gereken miktarda kanamalarım oldu, fakat aynı zamanda karnım da büyüyor, şu anda dışarıdan farkedilmiyor, fakat oldukça büyümüş durumda. Bu süre içinde 2 kez idrar testi ile doğum kontrol testi yaptım. İkisi de bana hamile olmadığımı gosteriyor. Fakat karnım büyüyor, ağzımda metalsi bir tat var ve göğüslerim az da olsa büyüdü. Beni yüzüstü yatırmayacak derecede yumurtalıklarımda ağrı, sızlama ve kasıklarımda, karnımda içeri çekilme gibi belirtiler var. Herhangi bir ilaç kullanmıyorum. Gaz giderici tabletler kullanmama rağmen karnımın şişliği inmiyor. Testlere ve düzenli adet dönemlerime rağmen, ki şimdiye kadar 4 kez adet gördüm, hamile olabilirmiyim? Eğer değilsem karnımın şişliği neden ileri gelebilir?
Düzenli adet görmeniz ve gebelik testlerinizin negatif çıkması sizin gebe olmadığınızı gösteriyor. Ancak bu kadar yoğun bir şekilde gebelik belirtileri yaşayan bir bayanın mutlaka jinekolojik değerlendirme ve ultrasona tabi tutulması gerekir. Çok düşük bir olasılık olmakla beraber her iki gebelik testi de yanlış çıkmış olabilir ve siz "üzerine görme" denen olayı yaşıyor olabilirsiniz. Gebe değilseniz bu belirtileri yaşamanızın nedeni psikolojik nedenlerden (gebeliği aşırı arzulama ya da gebelikten aşırı korkma) kaynaklanıyor olabilir. Bu durumları açıklığa kavuşturmak için doktor değerlendirmesi yaptırmanız zorunlu görünüyor.
Soru
Sayın Kocatepe,
Gebelik tanısı için sadece beklenen adetin başlamaması ve göğüslerde dolgunluk bir uyarı olabilir mi? Bunun başka sebebleri neler olabilir? Daha önce yaşadığım gebelik durumunda bu belirtilere ek olarak bulantı ve sık idrara çıkma durumunu yaşamıştım fakat şimdi bunlar yok. Hatta gebe kalma ihtimalim çok çok zayıf, eğer bu zayıf ihtimal gerçekleşirse bir aylık gebe olmam gerekir. Cinsel hayatın  düzensizliği örneğin bir aylık süre için cinsel birleşmenin olmaması kadının hormonlarını ve adet düzenini nasıl etkiler? Kaygılarımı giderme konusunda yardımcı olursanız sevinirim.
Cevap

Diğer sorunuza gelince bir ay boyunca cinsel ilişkide bulunmamak kadının fizyolojik yapısında ve hormonlarında bozulmaya yolaçmaz.
Soru
Regl olmama rağmen hamile olduğumdan şüpheleniyorum. Bunun için ultrasona gebeliğin kaçıncı gününden itibaren gidebilirim ve gebeliğin ultrasonla tesbit edilme durumu % kaçtır? İdrar, kan testi daha mı isabetlidir, hangi testi yaptırmam benim durumumdaki biri için uygun olur? Regl olmama rağmen gebe kalmış olabilirmiyim?
Cevap

Normal zamanında, normal miktarda, normal uzunlukta sürmüş olan bir adet görmüşseniz gebe olma şansınız sıfır değil, ancak pratik olarak söylemek gerekirse "gebe değilsiniz".
Soru
Size bir kaç sorum olacaktı. Biz yeni evli bir çiftiz. Regl  hali geçtikten bir kaç gün sonra eşimle ilişkide bulundum. Şu an için henüz çocuk sahibi olmayı düşünmüyoruz fakat bende garip belirtiler başladı. Fazla yemek yemeye başladım, haliylede kilo almaya başladım, bir kaç gündür baş dönmem var, hiç baş dönmesi yaşamamıştım. Gebelikten şüphelendik fakat şu an tekrar regl oldum ben. Yine de hamile olup olmadığımı merak ediyorum. Test yaptırmaya henüz gitmedim. Bu şekilde regl olduktan sonra da daha önceden hamile kalınma durumu olur mu?
Cevap
Normal zamanında adet görmenize rağmen gebe olmanız oldukça düşük bir ihtimal. Ancak yine de çok şüpheleniyorsanız içinizi rahatlatmak için kanda beta-HCG seviyesi ölçümü yaptırın. Daha da rahat etmek istiyorsanız jinekolojik muayene ve ultrason için doktora başvurun.

0 yorum:

Yorum Gönder

 
Top