Kızım 2,5 aylık oldu... Ve ben doğum kontrol yöntemlerini düşünmeye
başladım. Doğumdan önce regl ağrılarım çok şiddetli oluyordu. Sanırım ağrı
eşiğim çok düşük. Özellikle genç kızken sancılardan bayılıp kustuğum bile
oldu. Zamanla bayılmalar azalsa bile  sancıları ancak iğneler veya haplarla
gidermeye başladım. Şimdi korunmak için spirali düşünüyoruz. Geçenlerde
doktorumla bu konuyu konuştuğumuzda takıp bir deneyelim dedi. Açıkçası ben
ürktüm biraz. Spiralin sancı yaptığını duymuştum çünkü. Siz ne önerirsiniz
bu konuda? Bebeğimi emzirdiğim için doğum kontrol hapları kullanamıyorum.
Açıkçası emzirmesem bile bu yöntemi pek kullanmak istemezdim herhalde...

Doktorum üç aylık iğnelerden de bahsetti? Bunların yan etkilerin olduğunu
duymuştum... Siz önerir misiniz?


Emzirmekte olan bir anne için çok sayıda korunma seçeneği var: bunları tercih edilmesi gereken sıraya göre belirtiyorum:

1-spiral: avantajı 5 yıllık koruyuculuk sağlaması, ucuz olması, takıldıktan sonra bir şikayet olmadığı sürece yıllık doktor kontrollerinden başka birşeye gerek duyulmaması. Dezavantajı: enfeksiyona yol açabilmesi, adet sancısını ve adet kanaması miktarını artırabilmesi, koruyuculuğunun haplara göre nispeten (hafifçe) düşük olması.  

2-Aylık ve üç aylık iğneler: spiral kullanması sakıncalı olan, spiral kullanmakta iken sorun yaşayan, spiral kullanmak istemeyen anneler için emzirme döneminde birinci seçenek olabilir. Avantajı: koruyuculuğunun oldukça yüksek olması, nispeten ucuz olması, aylık veya üçaylık enjeksiyon dışında özel birşey gerktirmemesi. Dezavantajı: adet düzensizliğinden adet görememeye kadar uzanan bir spektrumda yanetkiler yapabilmesi (%30 kadında), vücutta şişkinlik yapabilmesi (%30) ve diğer bazı yanetkiler.  

3-Haplar: koruyuculuğu çok yüksek olan ancak günlük alınması gereken ilaçlardır. Doğum kontrolü dışında ek bazı yararları vardır (kanama miktarını azaltması, adet sancısını gidermesi, adet düzenini sağlaması, uzun vadede endometrium ve yumurtalık kanserinden koruması gibi). Hapların en büyük dezavantajı kadının günlük alma prensibine uymakta zorlanmasıdır. Bunun dışında başağrısı, ilk aylarda lekelenme gibi hafif yanetkilere, damar tıkanıklığı gibi ciddi yanetkilere (1/50.000-sokakta trafik kazası geçirme ve buna bağlı ölme riskinden daha düşük) neden olmasıdır. Emzirme döneminde kullanılması sakıncalı değildir, ancak sütün bileşimini bozabileceklerinden bebeğini yanlızca kendi sütüyle besleyen annelere önerilmez.  

0 yorum:

Yorum Gönder

 
Top