SORU ARŞİVİ
KATEGORİ: GEBELİKTE DİABET

 
Soru
Ben 31 yaşında 28 haftalık gebeyim. Annem şeker hastası, ama insülin kullanmıyor, sadece diyet yapıyor. Glikoz testimde (100 g'lık) 120 ve 180. dakikadaki değerlerim limitin çok az üzerinde cikti (biri 4, diğeri 6 puan). Açlık şekerim normal, idrarda seker yok. Bebek biraz iri haftasına göre. İki hafta önden gidiyor. Doktorum sıkı bir diet verdi ama bunu benim uygulamam çok zor, yeme alışkanlıklarım yüzünden. Yine de çayımın şekerini çok azalttım, beş yerine tek şeker, çikolataya son verdim, ve daha az ekmek yemeye çalışıyorum. Şu ana kadar sadece 7 kilo aldım. 4 gün diet uygulandıktan sonra tokluk şekerine bakılacak. Size sorum şu: Benim durumun ne kadar tehlikeli? Ben şeker hastasımıyım? Bebeğin iri olması neden kötü, sezeryanla doğum yapacağım, bebeğim de şeker hastası olur mu, ya da doğumdan sonra onda bazı komplikasyonlar olabilir mi? Sanırım duymak istediğim şey, bu değerlerin çok yüksek olmadığı, ve testleri tekrar ederek kontrol etme yoluna gidilmesi, inşallah bu kadarla kalırım. 2,5 ay neyse de hayatımın geri kalanını diet yapmakla geçirmeye pek niyetim yok açıkcası. Birinin beni cidden korkutmasi gerekiyor sanırım.
Cevap
OGTT'de en az iki değerin patolojik çıkması durumunda gestasyonel (gebelikte ortaya çıkan) diabet sözkonusudur. Gestasyonel diabetin ağır olduğunun belirtileri başta açlık kan şekeri olmak üzere tokluk kan şekerinin yüksek seyretmesi, bebeğin gebelik haftasına göre iki haftanın üzerinde iri olması, bebekte polihidramnios gelişmesidir. Gestasyonel diabet bireyin ileride diabet geliştirmeye eğilimli olduğu anlamına gelir, mutlaka hayatının geri kalanının tümünde diabet olacağı anlamına gelmez.
Üstteki sorunun devamı
Bu kadar kısa sürede cevap verdiğiniz için çok teşekkürler. Sitenize girip gerekli bilgileri okudum ve açıkçası bayağı tedirgin oldum, bu kadar ciddi bir problem olabileceğini bilmiyordum. Tokluk kan şekerime baktırdım. Hem 1. saat, hem de 2. saat, her ikisi de limit içinde üstelik de alt limitlere yakın, bu beni biraz olsun rahatlattı.
Doktorum 3-4 gün sonra parmaktan baktırmamı istedi, ara ara bakacağız dedi. Hamileliğimin bitmesine daha en az 2.5 ay var, ben 3-4 günde bir gidip şeker kontrolü mü yaptıracağım bilemiyorum. Tokluk kan şekerimin normal çıkması iyi değil mi? Üstelik çok sıkı  bir diet yapmadım, ama direkt çikolata ve şekeri azalttım, bu bile kan şekerimi normale indirmiş görünüyor. Eğer kan şekerini 3-4 günde bir kontrol ettireceksem bu iş için bir cihazın var olduğunu öğrendim, bunu önerir misiniz? Sizce ben hala tehlikeli bir durumdamıyım şeker yüzünden? Bebeğimin sağlığı konusunda içim nasıl rahat eder? 23. haftada detaylı US'a girmiştim, kalbi, böbreği, beyin gelişimi normal görünüyor dendi, şeker yüzünden birşey olduysa o haftalarda çıkarmıydı? Bu testi sanırım geç yaptırdim, 24-28. haftada yapıldığını biliyordum o yuzden acele etmedim ve 27. haftada yaptırdım ama şimdi biraz endişeliyim.

Cevap
Sitede okuduklarınız sizi korkutmasın, zira sitemizde gebelikte olabilecek olan herşeyi yazıyoruz. Bu anlatılanlar yanlızca muhtemel riskler, siz düzenli kontrollerinize giderek elinizden geleni yapıyorsunuz. Sizin endişelenmemeniz için çok nedeniniz var: bebeğinizin çok iri olmaması, sıvısının normal sınırlarda olması, açlık kan şekerinizin normal olması ve yanlız diyetle tokluk kan şekerinizin normale düşmesi gibi. Ancak ortada patolojik bir OGTT değeri sözkonusu olduğuna göre diğer gebeliklerden biraz daha fazla tetkik ve kontrol gerektiren bir gebeliğiniz var. Kan şekeri ölçüm cihazı satın alacak kadar fazla sayıda tetkik yapılması gerektiğini sanmıyorum, bunu sizi takipeden doktorla görüşmelisiniz.
Gestasyonel diabet ile kronik diabet hastalığı (yani önceden beri varolan şeker hastalığı) arasında önemli farklılıklar var. Gebelikte özellikle uzun zamandan beri diabeti olan ve onun için insülin kullanan anne adayları artmış çok sayıda riskle karşı karşıyalar. Bu riskler sizin için de söz konusu olmakla beraber insülin kullanmak zorunda olan anne adaylarının riskleriyle karşılaştırılamayacak kadar düşük.

0 yorum:

Yorum Gönder

 
Top